Saturday, August 8, 2009

KEPERLUAN IMAM TETAP UNTUK ZOHOR DAN ASAR

Oleh Hamidon Zaini

Hari ini Sabtu saya difahamkan ada satu Jemaah akan datang untuk bermukim beberapa hari di Surau An-Nur. Sebagai seorang yang pernah turut serta di suatu ketika dulu, saya tergerak untuk nusrah (mengalu-alukan) kedatangan mereka dan bersolat Zohor bersama mereka di surau. Namun jemaah yang dimaksudkan tidak ada. Saya merupakan di antara yang awal datang ketika itu. Hati saya mula terdetak samada ada orang lain akan datang ke surau untuk sama-sama solat berjamaah Zohor. Kemudian satu persatu ahli kariah datang. Ramai jugak yang datang berjemaah untuk Solat Zohor.

Pada waktu Asar, saya datang sekali lagi dan kali ini bilangannya lebih kecil dari waktu Zohor tadi tetapi memadai memandangkan waktu petang sebegitu ketua keluarga selalunya membawa ahli keluarga samada bersantai di mana-mana atau menunaikan hajat ahli keluarga untuk membeli belah keperluan keluarga dan sebagainya.

Persoalan yang ingin saya utarakan di sini adalah keperluan ahli kariah untuk menunaikan tuntutan fardhu kifayah yakni wajib diadakan solat berjemaah di surau pada setiap waktu. Hari Sabtu dan Ahad mungkin kewajiban ini tertunai seperti bukti apa yang berlaku hari ini. Bagaimana pulak hari2 bekerja seperti Isnin hingga Jumaat? Sekiranya tidak tertunai, maka setiap ahli kariah akan berdosa. Oleh itu, saya mengambil kesempatan di sini untuk menyarankan kepada AJK Surau An-Nur untuk mempertimbangkan keperluan Iman Tetap bagi mempastikan Solat Zohor dan Asar berjemaah tertegak seperti Solat Subuh, Maghrib dan Isyak yang mana Imam Tetap disediakan. Isu ini saya akan sambung sekiranya mendapat maklum balas dari pengunjung blog ini atau ahli kariah dan AJK Surau yang bakal saya temui nanti.

1 comment:

  1. Setuju, setuju...
    Kena lantik Imam,
    Bilal dan Makmum pun kena lantik jugak,
    kesian Imam sorang2,
    dielah bukak pagar surau,
    dielah azan,
    dielah qamat,
    last2 die solat sorang2 je,
    tak capai tujuannya,

    ReplyDelete